Dag 5 Caves en dilemma's

11 februari 2017 - Kuching, Maleisië

Na een korte nacht ging de wekker vandaag weer om 7 uur, naast ons hostel zit een club die ons de hele nacht wakker heeft gehouden (wel goede muziek gelukkig) Na onze lekkere toast met jam en pindakaas ontbijt gingen we met een gids naar de Fairy & wind caves.

Bij het reisbureautje waar we de tour geboekt hadden stond op de vroege morgen een mega blije Maleisische man met twee flesjes water op ons te wachten. Eenmaal onderweg in het busje bleken we de enige te zijn, dus hadden we een privé tour, omdat we zo slecht geslapen hadden waren we nogal stil, de man trok zich er niks van aan en lulde aan een stuk door over alles wat we zagen onderweg.

Eenmaal aangekomen bij de wind cave kregen we een lamp en kon de tour beginnen. We hebben veel vleermuizen en miljoenen jaren oude fossielen gezien. De man lulde nog steeds lekker door dus we weten nu elk detail over deze grot.

image

Toen we weer uit de cave waren,gingen we in het busje door naar de Fairy caves. Deze cave bestond voornamelijk uit heeeel veel trappen, maar was wel super mooi om te zien. De man nam ons mee naar een stuk van de cave wat eigenlijk afgesloten was omdat bijna de hele trap weg was. Maar omdat we nieuwsgierig waren gingen we er toch maar achter aan.

imageimage

Hier hebben we gezocht naar schorpioenen die we helaas niet hebben gevonden, wel hebben we een vogelspin gezien! 10.000 traptreden verder stonden we weer buiten en heeft de man ons bij een foodcourt afgezet.

Bij de foodcourt zagen we een sushi tent dus de beslissing was snel gemaakt. We hadden vanaf het begin van de reis al trek in sushi. De sushi kon je hier letterlijk van een lopende band afplukken waar we natuurlijk de grootste lol om hadden.

Klik op de volgende link voor een time lapse van deze lopende band:

Na het eten besloten we om nog wat door de stad te gaan wandelen en kwamen we langs een lokaal politie bureau waar net gevangenen werden getransporteerd. Dit zag er erg heftig uit (ze liepen in een lange slinger hand in hand achter elkaar aan richting een politie busje). Dit gebeuren trok erg veel lokale toeschouwers.

Eenmaal weer bij de boulevard aangekomen te zijn, besloten we even te gaan varen op de rivier. We hebben een uurtje op een bootje gezeten en lekker uitgerust.

imageimage

'S avonds konden we in het hostel gebruik maken van de computer om ons blog up te loaden. Tijdens ons verblijf in dit hostel hadden we een Maleisische man ontmoet, die voor zaken in Kuching was, genaamd Jaffrey. Hij kwam origineel uit Kota Kinabalu, onze volgende bestemming en had ons veel dingen verteld over wat we konden doen en wat we juist niet moesten doen. In onze route zaten ook Sandakan en Semporna, we hadden al gezien dat dat gebied een negatief reisadvies had volgens de Rijksoverheid, maar zoals bij de meesten dingen in Nederland, moet je het allemaal niet zo serieus nemen. Van Jaffrey, hoorden we dat we echt niet moesten gaan omdat deze steden bezet zouden zijn door Filipijnse immigranten/piraten. Hij vertelde verhalen over toeristen die gekidnapt en onthoofd werden. Natuurlijk werden we hier wel een klein beetje bang van, dus schrapte we deze bestemmingen uit ons reisschema, maar onze terugvlucht naar Kuala Lumpur zou pas over 5 dagen gaan.. hmm